Friday, September 23, 2011

Interview with the University of Kristianstad

http://www.hkr.se/templates/page____11476.aspx
Interview by Johanna Petersson


Bokmässan ska bli hennes genombrott
Med bilder på vackra, läskiga och ovanliga sjöjungfrur hoppas lärarstudenten Linda Ågren få ett bokkontrakt på bokmässan i Göteborg.
– Jag vill publicera boken och tänker satsa på serietecknarförlaget Kartago, säger hon.
sjöjungfru
Sjöjungfrur fascinerar Linda Ågren. De är roliga att rita eftersom de kan se ut på olika sätt.
När Linda Ågren var fyra år besökte hon Disneyland i USA. Hon fascinerades av de mjuka Kalle Ankafigurerna, Törnrosas förtrollande slott och den stora Djungelboksparken. Men bäst var sjöjungfrun Ariel. Hon var vacker, stark – och sorglig.
– Min pappa tyckte att jag blev hjärntvättad på Disneyland, hihi. Jag var så fascinerad av Disneykaraktärerna, säger Linda Ågren.
Idag är Linda Ågren 22 år och läser till lärare på Högskolan Kristianstad, HKR. Trots att hon har andra intressen än Disneyfigurer är hon fortfarande lika fascinerad av sjöjungfrur.
– De är vackra och självständiga varelser som klarar sig på egen hand.
För fem år sedan startade Linda Ågren ett projekt där hon lät alla hon kände rita en sjöjungfru i en bok. Förutom att klasskamrater, lärare och skolbarn har ritat i boken har hon lyckats få kändisar som Björn Ranelid, Camilla Läckberg och Lasse Åberg att rita sjöjungfrur.
– Många av kändisarna har jag träffat på bokmässan. Lasse Åbergs sjöjungfru är rolig. Han brukar ju rita Musse Pigg så hans sjöjungfru har musöron, säger Linda Ågren.
Samtidigt som sjöjungfrur är självständiga är de fångar i havet. Författaren HC Andersens bok ”Den lilla sjöjungfrun” är en sorglig berättelse om en sjöjungfru som förälskar sig i en prins och som offrar sin röst för att fiskstjärten ska förvandlas till människoben.
– När jag var yngre identifierade jag mig med sjöjungfrur. Jag var singel och trodde att jag aldrig skulle få en pojkvän. Precis som sjöjungfrur är fast i havet kände jag mig låst i ensamheten, säger Linda Ågren.
Men hon är ingen sjöjungfru dömd till evig ensamhet – och nu firar Linda Ågren två år med sin pojkvän.
– Jo, det löste sig, skrattar hon.

Text och foto: Johanna Petersson

sjöjungfru
Teckning av Dennis Gustafsson, serietecknare
sjöjungfru
Gjord av Karin Käll, serietecknare
sjöjungfru
Sjöjunfru av Jonathon Earl Bowser, serietecknare och Linda Ågrens stora idol

Senast uppdaterad 2011-09-23 av Johanna Petersson

No comments:

Post a Comment